Vilket väder har vi ute?

Innan vi tog på oss tittade barnen ut för att se vilket väder det är ute och därefter tänka på vilka kläder behöver vi ha på oss när vi går ut.

Barnen kom fram till att det var sol och snö men också kallt ute. Då behöver man ha mössa, vantar, skor och jacka på sig kom dem fram till, både genom ord, TAKK och genom att visa plaggen som hände på deras fack.

När vi kom ut tittade vi på gräset och buskarna, för nu var det vitt. Barnen upptäckte den vita snön (frosten) på bordet och på det kunde vi rita. Vi ritade stjärnor, vi gjorde streck och något barn städade.

Barnen ville också cykla. Men på framsidan finns inga cyklar. Hur gör vi då? Då kunde vi hämta cyklar från baksidan, vilket gjordes med glädje. Här fick barnen dela med sig och vänta på sin tur.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra…” Lpfö 98/16

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation…” Lpfö 98/16

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *